دفتر مرکزی: 02166097851/مرکز تعمیرات: 02166097859/شعبه شرق: 02177788135/شعبه هفت تیر: 02188836102/ شعبه جنوب: 02155300568/ شعبه غرب: 02144153186/ شعبه شمال: 02126721443/ شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 02156544602/

.نشانی ما: تهران، خیابان آزادی، خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ.

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

آموزش تعمیر تلویزیون‌های crt

 

 

تلویزیون crt سامسونگ یک نوع تلویزیون قدیمی است که از فناوری اشعه کاتدی (cathode ray tube) برای نمایش تصاویر استفاده می‌کند. این نوع تلویزیون‌ها در دهه‌های ۶۰ تا ۹۰ میلادی بسیار رایج بودند و از برندهای مختلفی مانند سامسونگ، ال جی، سونی و غیره تولید می‌شدند. تلویزیون crt سامسونگ دارای صفحه‌ای خمیده با قطر ۱۴ تا ۳۶ اینچ است که در پشت آن یک لوله اشعه کاتدی قرار دارد.مقاله آموزش تعمیر تلویزیون‌های crt در ادامه شما را برای تعمیر این نوع از تلویزیون‌ها آماده می‌کند.

لوله اشعه کاتدی شامل الکترون‌های منفی شارژ شده است که با ولتاژ بالا به سمت صفحه پرتاب می‌شوند. صفحه دارای لایه‌ای از فسفر است که با برخورد الکترون‌ها روشن می‌شود و تصاویر را نمایش می‌دهد. برای ایجاد رنگ‌های مختلف، صفحه به سه رنگ قرمز، سبز و آبی تقسیم شده است و هر رنگ دارای گان (gun) خود است که الکترون‌ها را پرتاب می‌کند. با ترکیب این سه رنگ، رنگ‌های دیگر از جمله زرد، آبی و بنفش به وجود می‌آیند. 

با گذشت زمان و استفاده مداوم، تلويزيون های CRT دچار خرابي ها و مشكلات مختلف مانند رفتن تصوير، رفتن صدا، رفتن رنگ، رفتن ترمينال و … مي شوند که نیازمند تعمیر هستند. تعمیر تلویزیون قدیمی CRT کاری تخصصی است که نیاز به دانش، تجربه و ابزار مناسب دارد. برای تعمیر تلویزیون CRT باید ابتدا علت خرابی را شناسایی کرده و سپس قطعات خراب را تعویض یا تعمیر کرده و در نهایت تست و تنظيمات لازم را انجام داد. در این مطلب به برخی از مشکلات رایج و روش‌های تعمیر آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چرا آموزش تعمیر تلویزیون‌های crt لازم است؟

"</p

آموزش تعمیر تلویزیون‌های crt لازم است زیرا با گذشت زمان و استفاده مداوم، این نوع تلویزیون‌ها دچار خرابی‌ها و مشکلات مختلف شدند که در زیر به آنها می‌پردازیم:

رفتن تصویر:

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که الکترون‌ها به صورت نامطلوب پرتاب شده و به صفحه نرسیده یا با فسفر برخورد نکرده باشند. علت این مشکل ممکن است خراب شدن لوله CRT، فلاپ (flyback)، دود (dust)، خط فید (feed line)، قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستور، دیود، خازن و مقاومت باشد. برای تعمیر این مشکل باید ابتدا لوله CRT را چک کرده. سچس در صورت خراب بودن آن را با لوله جدید جایگزین کرده یا به تعمیرگاه مخصوص ببرید. سپس فلاپ، دود، خط فید و قطعات الکترونیکی را چک کرده و در صورت خراب بودن آن‌ها را با قطعات سالم جایگزین کرده یا لحیم کاری کنید. در نهایت با استفاده از پراب، اسيلوسكوپ و چك كاربر، ولتاژ، جريان، فركانس و … را با مقادیر استاندارد مقایسه کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تنظيم کنید.

رفتن صدا:

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که صدای تلويزيون قطع شده یا کم شده یا نويز داشته باشد. علت این مشکل ممکن است خراب شدن بلندگو، آي سي صدا (audio IC)، پتانسيومتر (potentiometer)، كابل صدا، جك صدا، قطعات الكترونيكي مانند ترانزيستور، ديود، خازن و مقاومت باشد.برای تعمیر این مشکل باید ابتدا بلندگو را چك كرده و در صورت خراب بودن آن را با بلندگو جديد جایگزین كرده يا به تعميرگاه مخصوص ببرید.

رفتن رنگ:

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که رنگ‌های تصویر تلویزیون کم شده باشد یا تغییر کرده باشد یا نامتعادل شده باشند. علت این مشکل ممکن است خراب شدن گان‌های رنگ، آی سی رنگ (color IC)، پتانسیومتر (potentiometer)، کابل رنگ، جک رنگ، قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستور، دیود، خازن و مقاومت باشد.

رفتن ترمینال:

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که تصویر تلویزیون به صورت نامطلوب بالا و پایین یا چپ و راست حرکت کرده یا خارج از حدود صفحه شده باشد. علت این مشکل ممکن است خراب شدن ترمینال (terminal)، آی سی ترمینال (terminal IC)، پتانسیومتر (potentiometer)، کابل ترمینال، جک ترمینال، قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستور، دیود، خازن و مقاومت باشد.

چگونه تعمیر تلویزیون crt سامسونگ انجام دهیم؟

"</p

برای آموزش تعمیر تلویزیون‌های crt باید ابتدا علت خرابی را شناسایی کرده و سپس قطعات خراب را تعویض یا تعمیر کرده و در نهایت تست و تنظيمات لازم را انجام دهید. برای این کار باید از ابزارهای مناسب استفاده کرده و احتیاطات لازم را رعایت کرده و دقت کافی را به کار ببرید. همچنین باید به نکات زیر توجه کرده باشید:

قبل از هر کاری باید دستگاه را از برق جدا کرده و منتظر بمانید تا خازن‌های دستگاه خالی شوند.

هیچ‌گاه به لوله اشعه کاتدی ضربه نزنید یا آن را باز کنید زیرا ممکن است منفجر شود یا شما را با ولتاژ بالا شوک دهد.

هِنگام جابجایی یا تعویض قطعات، مرتبط با صفحه، مراقب باشید که صفحه نشکنت یا خش دار نشود زیرا ممکن است باعث کاهش کیفیت تصویر شود.

هنگام تعمیر قطعات الکترونیکی، مطمئن شوید که قطعات جدید با قطعات قدیمی همخوانی دارند و به درستی لحیم شده‌اند.

هنگام تست و تنظيمات، از پراب، اسيلوسكوپ و چك كاربر استفاده کنید و مقادیر ولتاژ، جريان، فركانس و … را با مقادیر استاندارد مقایسه کنید.

توصیه: در بسیاری از مواقع تعمیر کردن تلویزیون های CRT بخاطر نبود قطعات هزینه سنگین تری نسبت به خرید تلویزیون دارد. پس توصیه میشود قبل از خرید از هزینه تعمیر تلویزیون‌ سامسونگ آگاهی شوید.

"</span

کلام آخر

در این مقاله، آموزش تعمیر تلویزیون‌های crt را برای شما به ارمغان آوردیم. ما در مورد انواع مشکلاتی که ممکن است در تلویزیون‌های CRT رخ دهد، ابزارها و قطعات مورد نیاز برای تعمیر تلویزیون‌های CRT و مراحل تعمیر تلویزیون‌های CRT صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

در اینجا چند نکته کلیدی برای تعمیر تلویزیون‌های CRT آورده شده است:

  • همیشه قبل از شروع تعمیر، تلویزیون را از برق بکشید.
  • از ابزارهای مناسب برای تعمیر تلویزیون استفاده کنید.
  • قطعات را به درستی تعویض کنید.
  • بعد از تعمیر، تلویزیون را برای آزمایش روشن کنید.

اگر در تعمیر تلویزیون‌های CRT احساس راحتی نمی‌کنید، بهتر است آن را به یک تکنسین واجد شرایط بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *