دفتر مرکزی: 02166097851/مرکز تعمیرات: 02166097859/شعبه شرق: 02177788135/شعبه هفت تیر: 02188836102/ شعبه جنوب: 02155300568/ شعبه غرب: 02144153186/ شعبه شمال: 02126721443/ شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 02156544602/

.نشانی ما: تهران، خیابان آزادی، خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ.

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

پیکسل سوختگی تلویزیون سامسونگ

پیکسل سوختگی تلویزیون سامسونگ

پیکسل سوختگی تلویزیون سامسونگ یا حک شدن عکس یکی از مهم‌ترین مشکلات تلویزیون‌ها محسوب می‌شود. مشکل پیکسل سوختگی زمانی ایجاد می‌شود که یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه نمایش دهیم. به این ترتیب، پیکسل‌های تشکیل دهنده آن تصویر با کاهش عمر و روشنایی خود، باعث افت کیفیت کل صفحه می‌شوند. در بعضی موارد، حتی بعد از خاموش شدن تلویزیون هم می‌توان هاله‌ای از آن تصویر ثابت را روی صفحه دید.

پیکسل سوختگی در تلویزویون های با تلکنولوژی مختلف

CRTپیکسل سوختگی تلویزیون سامسونگ

تلویزیون‌های CRT

پیکسل سوختگی در تلویزیون‌های مختلف با فناوری‌های متفاوت به دلایل گوناگون رخ می‌دهد. برای مثال، در تلویزیون‌های CRT، پرتو الکترون به صورت مداوم روی فسفرهای رنگین صفحه نمایش برخورد می‌کرد و باعث فعال شدن آن‌ها می‌شد. اگر چنین پرتو الکترون برای مدت طولانی روی یک نقطه خاص برخورد کند، فسفرهای آن نقطه سوخته و کم رنگ می‌شود و در نتیجه پس از خاموش شدن تلویزیون، نقطه سفید رنگ روی صفحه دیده می‌شود.

همچنین بخوانید: تعمیر تلویزیون crt سامسونگ

 

پیکسل سوختگی تلویزیون سامسونگ

تلویزیون‌های LCD و LED

پیکسل سوختگی تلویزیون سامسونگ

تلویزیون های ال ای دی نوعی از تلویزیون های ال سی دی هستند که از دیودهای ساطع کننده نور (LED) به جای لامپ‌های فلورسنت برای روشن کردن صفحه نمایش استفاده می‌کنند. همچنین تعمیر تلویزیون LED سامسونگ با LCD در پیکسل سوختگی تفاوتی ندارد.

در تلویزیون‌های LCD، پرده نورپرداز پشت صفحه نمایش وظیفه تولید نور را دارد و پانل LCD جلوی آن وظیفه کنترل عبور نور از پرده به صفحه را دارد. 

اگر پانل LCD به خاطر گرم شدن چسب خورده یا خط خورده باشد، نور به صورت نامطلوب عبور خواهد کرد و باعث ایجاد لکه‌های روشن یا تار روی صفحه خواهد شد.

تلویزیون‌های OLED

در تلویزیون‌های OLED، هر پیکسل به صورت جداگانه کار می‌کند و نور خود را تولید می‌کند. این فناوری دارای بسیاری از مزایا است اما همچنین دارای چالش‌های خود است. چالش اصلی آن عمر کم پانل OLED است که باعث می‌شود که پیکسل‌ها با زمان کم رنگ و کم نور شوند. اگر یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه OLED نمایش داده شود، پیکسل‌های تشکیل دهنده آن تصویر بیشتر از بقیه پیکسل‌ها فعال و در نتیجه سریع‌تر سوخته و کم رنگ می‌شوند. این امر باعث اختلاف روشنایی و رنگ بین پیکسل‌ها می‌شود و در نتیجه حک شدن عکس روی صفحه را ایجاد می‌کند.

تلویزیون‌هایQLED

اما سامسونگ با استفاده از فناوری QLED، مشکل پیکسل سوختگی را برای همیشه حل کرده است. در تلویزیون‌های QLED، پرده نورپرداز پشت صفحه نمایش از LED‌های قدرتمند تشکیل شده است که نور سفید را تولید می‌کنند. این نور سپس از طریق یک لایه نانوذرات به نام کوانتوم دات عبور می‌کند که با تغییر طول موج نور، رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را ایجاد می‌کند. سپس این نور‌های رنگین به لایه LCD می‌رسند که همانند تلویزیون‌های LCD، عبور نور را به صفحه کنترل می‌کند.

فناوری QLED دارای چندین مزیت است که باعث جلوگیری از پیکسل سوختگی می‌شود.

اول اینکه LED‌های قدرتمند پشت صفحه نمایش دارای عمر بالاتر و دمای پایین‌تر هستند و در نتیجه احتمال سوختگی آن‌ها کم است.

دوم اینکه کوانتوم دات‌ها دارای خصوصیات نورپرداز عالی هستند و باعث می‌شوند که روشنایی و حجم رنگ تصویر به حداکثر برسد.

سوم اینکه پانل LCD جلوي صفحه نمايش داراي چسب خورده يكي از عيب هاي تلويزيون هاي LCD است كه باعث مي شود كه نور به صورت يكنواخت در همه جا عبور كند و كيفيت تصوير را كاهش دهد. اين مشكل در تلويزيون هاي QLED برطرف شده است و پانل LCD از نوع VA يا IPS استفاده مي كند كه داراي زاويه ديد بالاتر و كنتراست بهتري هستند.

چهارم اینکه تلویزیون‌های QLED دارای سرعت تغییر تصویر یا موشن بلور بالاتری هستند و در نتیجه تصاویر متحرک را با کمترین میزان مات شدن و ضعف رنگ نمایش می‌دهند.

پنجم اینکه تلویزیون‌های QLED دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به تلویزیون‌های OLED هستند و در نتیجه ارزش خرید بالاتری دارند.

برای اثبات عملکرد بهتر تلویزیون‌های QLED نسبت به OLED، سامسونگ یک آزمایش انجام دادیم. در این آزمایش یکی از بهترین تلویزیون‌های فناوری OLED در کنار QLED سامسونگ قرار گرفت. هردو دستگاه به یک کنسول بازی متصل و تنظیمات تصویر آنها را نیز مشابه هم انتخاب کردیم. سپس شش نفر به مدت ۱۲ ساعت متوالی یک بازی دیجیتالی را روی این تلویزیون‌ها بازی کردند. نتیجه اما شگفت‌انگیز بود. پس از پایان بازی، وجود پیکسل سوختگی یا حک تصویر در چند نقطه از صفحه تلویزیون OLED به وضوح قابل مشاهده بود در حالی که هیچ اثری از این مشکل در تلویزیون QLED ندیدیم.

با توجه به این مطالب ، می‌توان گفت که فناوری QLED چندین مزیت بر فناوری OLED دارد.

امیدوارم بهترین تصمیم رو برای خرید یک تلویزیون مناسب بگیرید و این مقاله برای شما مفید فایده باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *